7 اکتبر 2022- بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله ی  Public Health Nutritionمنتشر شده است، مصرف غذاها و نوشیدنی های فوق فرآوری شده ممکن است شما را در معرض خطر بیشتر مشکلات سلامت روان مانند افسردگی و اضطراب قرار دهد.

غذاها و نوشیدنی‌های فوق فرآوری‌ شده اقلامی هستند که حاوی مواد غذایی کامل کم یا فاقد مواد غذایی با شکل طبیعی هستند و اغلب با مواد شیمیایی مانند رنگ‌ها، طعم‌دهنده‌ها و نگهدارنده‌ها تهیه می‌شوند. آنها همچنین اغلب دارای کالری، نمک، قند و چربی های ناسالم هستند و از نظر مواد مغذی مفید مانند ویتامین ها و مواد معدنی ضعیف هستند. در بسیاری از کشورها، از جمله ایالات متحده، غذاهای فوق فرآوری شده سهم بزرگی از تمام غذاهای مصرفی در سراسر جمعیت را تشکیل می دهند. مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی سرشار از غذاهای فوق فرآوری شده ممکن است خطرات سلامتی مختلفی را به همراه داشته باشد، از جمله خطر ابتلا به دیابت نوع 2، خطر بیشتر برای بیماری کلیوی، افزایش خطر اضافه وزن یا چاقی، خطر بالاتر فشار خون بالا و خطرات بیشتر برای بیماری های قلبی عروقی و مرگ ناشی از بیماری های قلبی عروقی.

در مطالعه ی اخیر، محققان میزان مصرف غذاهای فوق فرآوری شده توسط شرکت کنندگان (به عنوان نسبتی از کل کالری آنها) را با علائمی که شرکت کنندگان از سلامت روان خود گزارش نمودند، مقایسه کردند. آنها از داده‌های نظرسنجی ملی سلامت و تغذیه ایالات متحده (NHANES) استفاده کردند، یک مطالعه بهداشتی دقیق که جنبه‌های متعدد سلامت شرکت‌کنندگان را ردیابی می‌کند و به گونه‌ای طراحی شده است که مجموعه‌ای از شرکت‌کنندگان در آن حضور داشته باشند که نماینده کل جمعیت بزرگسال ایالات متحده باشند. مطالعه حاضر شامل 10359 شرکت‌کننده در NHANES بود که بین سال‌های 2007 تا 2012 تحت نظارت بودند و سابقه مصرف کوکائین، متامفتامین یا هروئین نداشتند.

مصرف مواد غذایی فوق فرآوری شده با علائم مختلف سلامت روان مرتبط است

پس از تعدیل عوامل مختلف غیرتغذیه‌ای که بر سلامت روان تأثیر می‌گذارند، محققان دریافتند که احتمال گزارش علائم مشکلات روانی مختلف توسط شرکت‌کنندگانی که بیشترین غذاهای فوق فرآوری‌شده را مصرف می کردند، به‌طور قابل‌توجهی بیشتر بود. به طور خاص، آنها 81 درصد بیشتر احتمال داشت افسردگی خفیف را گزارش کنند، همچنین 22 درصد روزهای ناسالم روانی بیشتر و 19 درصد روزهای دارای اضطراب بیشتری را در ماه گزارش کردند. آنها همچنین 40 درصد کمتر احتمال داشت که روزهای بدون مشکل روانی را گزارش کنند و 35 درصد کمتر احتمال داشت که روزهای بدون اضطرب را در ماه گزارش کنند.

محققان خاطرنشان کردند که دلایل متعددی برای ارتباط بین غذاهای فوق فرآوری شده و بدتر شدن سلامت روان وجود دارد، از جمله کمبود مواد مغذی ضروری در این غذاها و اثرات مضر بالقوه آنها بر میکروبیوم روده یا باکتری ها و سایر ارگانیسم هایی که در دستگاه گوارش زندگی می کنند. بدون اجزای غذایی مفید مانند فیبر در رژیم غذایی افراد، تنوع باکتری‌ها در میکروبیوم کمتر شده و تعادل ناسالم‌تری از باکتریها در میکروبیوم بوجود می آید، چیزی که می‌تواند بر سلامت گوارش و روان تأثیر بگذارد.

محققان نوشتند: این داده‌ها اطلاعات مهمی را به مجموعه‌ای از شواهد مربوط به اثرات نامطلوب بالقوه مصرف غذاهای فوق فرآوری‌شده بر سلامت روان اضافه کرد. محققان نوشتند که پزشکان و مقامات بهداشت عمومی باید به مردم اطلاع دهند که چگونه این غذاها می توانند بر سلامت جسمی و روانی آنها تأثیر بگذارند.

منبع:

https://www.diabetesselfmanagement.com/news-research/2022/10/07/ultra-processed-foods-linked-to-depression-anxiety/